www.czkamera.cz

www.czkamera.cz
Přepis a digitalizace filmů 8 mm, natáčení a střih videa, digitalizace starších videozáznamů, poradenství.

O mně

Moje fotka
Moje první drzé krůčky s kamerou začaly v roce 1978. V té době už podnik Meopta kamery dva roky nevyráběl. Zaprvé: Uloupené konstrukce páně Suchánka z roku 1948 už nemohl použít, byly pochopitelně zastaralé . Zadruhé: Vlastní konstrukce Meopty byly na socialistické úrovni, to znamená rovněž nepoužitelné, příliš drahé anebo vyrobitelné pouze v moderním podniku. Dostali jsme proto s manželkou svatebním darem Quartz DS8, kameru sovětské výroby bytelné konstrukce na klíček. Měla transfokátor (páni!). Až se v kamerovém dějepisu dostaneme do zmíněné doby, napíšu o ní víc. Od té doby jsem měl pravé oko často nalepené na hledáčku. A jak šel čas, postupně, nad stíny těch, které jsem znal, oživlými na plátně či na obrazovce, jsem plně pochopil rčení: "Co jste vy, byli jsme i my. Co jsme my, budete i vy". V posledních letech jsem propadl kouzlu starých kamer a začal je sbírat. V blogu se budu prodírat zarostlými křovisky dějin českých kamer Admira, českými promítačkami 8 mm, prohlížečkami a střihačkami pro osmimilimetrový film a také historií, která k té které kameře patří. Aby toho nebylo málo, popíšu občas svoji současnou videotvorbu na www.czkamera.cz

čtvrtek 2. února 2012

Nástup Admir čtvercového průřezu

Na stěnách visí kalendáře s rokem 1938 a amatérský formát 8 mm si přes počáteční nedůvěru v maličké obrázky velikosti 3,7 x 4,7 mm2 získává ve světě oblibu. Ze Suchánkovy brněnské továrny toho roku putují do rukou kameramanů nové "filmové komory". Mají čtvercový tvar (technici by mě asi opravili na pravidelný čtyřboký hranol) a označení Admira 8 B.

Admira 8 B

Film:               2 x 8 mm na denní cívce
Objektiv:        Cinor 1:1.9, f = 12 mm od firmy Berthiot, Paříž
Pohon:            Dvojité tažné pero s bezhlučným natahováním
Frekvence:      8 až 64 snímků/vteřinu, nastavitelná spojitě,
                       nebo jednotlivé snímky
Cena               950 - 1480 Kč podle objektivu - osazovaly se i Cassar, Mirar, Perlyn




K natahování slouží očko z tlustého drátu
Nahoře je hledáček
Hledáček sklopený, kožené ucho je nad ním  
Zavřený kryt na levé straně

Typové označení Admir a jejich výrobní číslo se nadlouho zabydlelo na tomto místě pod krytem


Ta moje má vyraženo 921674 ...
a výrobní číslo objektivu 330548

Správným nastavením hledáčku se vyloučí paralaxa

Na československém trhu jsou v roce 1938 zároveň k dostání 8 mm kamery Agfa, Bell & Howell, Ditmar, Emel, Eumig, Kodak, Siemens, Zeiss Ikon a svoji první osmičku právě začal prodávat také švýcarský Paillard-Bolex. Konkurence jako hrom.

Pro některé účely amatérské osmičky nestačily. Pro kvalitnější reportážní záběry anebo pro movitější amatérskou klientelu byly určeny šestnáctky. V brněnské Suchánkově továrně nezaspali. Akro - Admiru, jejíž výroba skončila v roce 1937, nahrazuje modernější přijímačka. Je, stejně jako Admira 8B, čtvercového průřezu. Na otočné destičce má dva vyměnitelné objektivy a je osazena průhledovým hledáčkem s nastavitelným vyrovnáním paralaxy, který lze navíc volitelně nasadit nahoru na kameru, nebo na její bok. A perlička: Volitelně lze - namísto pohonu pérem - natáčet jako v dřevních dobách prvních kameramanů přímo kličkou!

Suchánkova Admira 16 D
 
Admira 16 D

Film:               16 mm na denní cívce
Objektivy:       1) Meyer Plasmat 1,5/25 nebo
                           Steinheil Cassar 2,8/20 nebo
                           Schneider Xenon 1,5/24
                       2) Meyer Tele Megor 4/100
Pohon:            Dvojité tažné pero
Frekvence:      8 až 48 snímků/vteř. nebo jednotlivé
Cena               cca 4370 Kč podle objektivu







 

Nezapomíná se ani na osvětu. Například nakladatel E. Beaufort na Jungmannově třídě 21 v Praze II vydává v překladu Miloslava Hlaváče knihy Fr. Williho Frerka "Moderní amatérská kinematografie". V "Knihovničce kinorádce" (sešity po 7,50 Kč) pak od stejného autora "Filmovat - ale dobře", dále od Dr. K. Raphaela "Kinoamatér na cestách" nebo "Umělecké základy amatérského filmu" A. M. Joklové. Je to málo oproti záplavě publikací určených fotografům, kterých oproti filmařům bývalo a stále je mnohem více.

 Z roku 1938 ještě neutečeme, vrátím se k němu v dalším příspěvku, na který se zatím můžete těšit :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat